ΟΔΗΓΗΣΗ ΣΕ ΧΙΟΝΙ ΚΑΙ ΠΑΓΕΤΟ




  Με το χιόνι ,λέει ο θείος μου ο καλύτερος οδηγός κάθεται στο σπίτι του!!!
Ξεκινάμε τη διαδρομή μας μόνον αν είναι απολύτως αναγκαίο και όταν οι συνθήκες δυσκολέψουν, γυρίζουμε αμέσως πίσω.
 
Ενημερώνουμε τους δικούς μας για τη διαδρομή που θα ακολουθήσουμε και την ώρα αφίξεώς μας.
.
Το πάτημα του γκαζιού, των φρένων, το γύρισμα του τιμονιού ακόμα
 
Κατά την διάρκεια του χειμώνα μπορεί να επικρατούν ακραίες συνθήκες, είτε με χιόνια, είτε με παγετό. Οι οδηγοί θα πρέπει να έχουν λάβει εκπαίδευση για την διαχείριση των οχημάτων τους αλλά και την συμπεριφορά τους σε αυτές τις συνθήκες.
Η διαχείριση και η συμπεριφορά μας, αφορά τα διαστήματα, πριν την εκδήλωση των φαινομένων, κατά την διάρκεια εκδήλωσης των φαινομένων και κατά την παύση των φαινομένων.
Προετοιμασία (πριν την εκδήλωση των φαινομένων)
Η πρόληψη είναι ο πιο φθηνός τρόπος αντιμετώπισης καταστάσεων.
Όταν σταθμεύουμε το αυτοκίνητο μας και περιμένουμε χιόνι ή παγετό πραγματοποιούμε τις παρακάτω ενέργειες (ανάλογα και με το που σταθμεύουμε το αυτοκίνητο μας).
Το χειρόφρενο το αφήνουμε κατεβασμένο. Αν έχει υγρασία και παγώσει δεν θα απελευθερώνεται κατά την εκκίνηση.
 
Βεβαιωνόμαστε ότι η μπαταρία μας έχει την απαραίτητη ισχύ για να εκκινήσει το αυτοκίνητο μας σε χαμηλή θερμοκρασία. Σε διαφορετική περίπτωση θα χρειαστούμε ή καλώδια εκκίνησης και μία άλλη πηγή ενέργειας ή starter.
 
Σηκώνουμε τους υαλοκαθαριστήρες.
 
Ψεκάζουμε με deicer (θα βρείτε στα βενζινάδικα και στα καταστήματα αξεσουάρ αυτοκινήτων) τις υάλινες επιφάνειες, τις κλειδαριές και τα λάστιχα από τις πόρτες του αυτοκινήτου. Σε περίπτωση που υπάρχει υγρασία στα λάστιχα από τις πόρτες, παγώνει και η πόρτα δεν ανοίγει. Σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες ενδέχεται οι ηλεκτρικές κλειδαριές να μην λειτουργήσουν.
 
Βάζουμε αντιπαγωτικό στο δοχείο υγρού του υαλοκαθαριστήρα.
 
Ελέγχουμε την ικανότητα του ψυκτικού υγρού.
 
Ελέγχουμε την πίεση των ελαστικών.
 
Έχουμε γεμάτο ρεζερβουάρ.
 
Ελέγχουμε τον χειμωνιάτικο εξοπλισμό του αυτοκινήτου (αλυσίδες συντηριμένες, ξύστρα για χιόνια, deicer, τρίγωνο, γάντια, ισοθερμική κουβέρτα, φακό, φωσφορίζον  γιλέκο,κάποια σοκολάτα ή αποξηραμένο καρπό,κλπ)
 
Αν διαθέτουμε χειμερινά λάστιχα τα τοποθετούμε.

Οδήγηση (κατά την εκδήλωση των φαινομένων)
Ο προνοητικός είναι και τυχαιρός.
Η οδήγηση σε χιόνι ή παγετό απαιτεί δεξιότητα και γνώσεις.
Καθαρίστε το αυτοκίνητο σας αν χρειαστεί πριν ξεκινήσετε.
 
Αν χρειάζονται αλυσίδες τοποθετήστε πριν ξεκινήσετε.
 
Βάλτε μπροστά τον κινητήρα και αφήστε να λειτουργεί στο ρελαντί για 2 λεπτά  δευτερόλεπτα. Ο χρόνος αυτός είναι αρκετός στα περισσότερα αυτοκίνητα (διαβάστε το εγχειρίδιο κατόχου) για να κυκλοφορήσουν τα λάδια στον κινητήρα. Ξεκινήστε οδηγώντας σε χαμηλές στροφές μέχρι να ανεβεί η θερμοκρασία του αυτοκινήτου.
 
Ανάψτε τα φώτα για να σας βλέπουν.
 
Ανοίξτε το σύστημα θέρμανσης και ενεργοποιήστε το σύστημα ξεθαμπώματος στο εμπρός και πίσω παρμπρίζ.
 
Δοκιμάστε όταν, οι συνθήκες είναι κατάλληλες, να φρενάρετε,  για να αντιληφθείτε την πρόσφυση του οδοστρώματος. Αυτό θα σας βοηθήσει να κατανοήσετε την ταχύτητα που θα αναπτύξετε. Αν φοράτε αλυσίδες αυτό δεν σας προστατεύει από την ολίσθηση κατά την πέδηση και κατά την κίνηση σε καμπύλη τροχιά. Είναι μόνα για την πρόσφυση κατά την κίνηση.
 
Αν φοράτε αλυσίδες δεν πρέπει να ξεπερνάτε τα 50 χιλ/ώρα.
 
Κατά την κίνηση τοποθετήστε μεγάλη ταχύτητα στο κιβώτιο ταχυτήτων (τουλάχιστον τρίτη)
 
Σε ανηφόρα αποφύγετε να κόψετε ταχύτητα εκτός αν δεν γίνετε.
Μην οδηγήστε πολύ στην άκρη του δρόμου, διότι μπορεί να έχει καλυφθεί κάποιο χαντάκι από ανεμοσούρια με αποτέλεσμα να πέσει το όχημα μέσα και να είναι αδύνατον να βγει.
 
Σε κατηφόρα τοποθετήστε από νωρίς μικρή ταχύτητα στο κιβώτιο ταχυτήτων για να μη χρειαστεί να χρησιμοποιήσετε το φρένο (φρενάρει ο κινητήρας).

Προσπαθήστε όταν οδηγείτε να διαχειρίζεστε την ταχύτητα του αυτοκινήτου ώστε να μη χρειάζεται να σταματάτε.
Φροντίστε να έχετε μεγάλες αποστάσεις ασφαλείας που καθορίζονται από τις εκάστοτε συνθήκες
Κατά την αλλαγή κατεύθυνσης, οι χειρισμοί πρέπει να είναι αργοί και προοδευτικοί, αφού πάνω στο  χιόνι και ειδικά στον πάγο η αλλαγή πορείας και γενικά η μεταβολή της κινητικής κατάστασης του αυτοκινήτου πρέπει να είναι όσο το δυνατόν ομαλότερη. Προχωρείτε αργά και σταθερά, παίρνετε τις στροφές «γλυκά» και προσοχή στο φρένο: πρέπει η πίεση να είναι τόσο απαλή σαν να πατάτε ένα αυγό που δεν πρέπει να σπάσει,το ABS και ολα τα προηγμένα συστήματα πέδησης (EFU & EBD)βοηθάνε αλλά δεν κάνουν θαύματα.
Αφήνουμε σχεδόν δέκα φορές μεγαλύτερη από τη συνηθισμένη απόσταση μεταξύ του οχήματός μας και του προπορευόμενου
Όταν γλιστράτε στο χιόνι, στρίψτε προς την πλευρά τις ολίσθησης, μη φρενάρετε, αλλά, σε πόλη χαμηλή ταχύτητα, πατήστε το συμπλέκτη (αυτό απελευθερώνει τους τροχούς από δυνάμεις που ασκούνται από τον κινητήρα) διορθώστε την πορεία με απαλές κινήσεις στο τιμόνι και φρενάρετε μαλακά, αν χρειαστεί.
Φρενάρισμα. Πρέπει να είστε πάντα σε επιφυλακή, διότι μπορεί ανά πάσα στιγμή να τύχει κάποιο μη προγραμματισμένο φρενάρισμα και άσχετα από το πόσο καλό σύστημα διαθέτει το αυτοκίνητό σας, υπάρχει κίνδυνος αυξημένης ολίσθησης.
Σε περίπτωση που είστε αναγκασμένοι να φρενάρετε απότομα προσπαθήστε να πατάτε και να αφήνετε το φρένο τόσο όσο να μην μπλοκάρουν οι τροχοί του αυτοκινήτου σας.
Αν υπάρχει πάγος η ενδεικνυόμενη ταχύτητα είναι της τάξης των 5 χιλ/ώρα.
Προσοχή στις γέφυρες, τα τούνελ και τις περιοχές με βλάστηση όπως και σε βορεινά ανήλια κομμάτια δρόμου που αργεί να λιώσει ο παγος . Σε αυτές τις επιφάνειες ο πάγος σχηματίζεται γρηγορότερα, για αυτό προσαρμόστε την οδήγησή σας προληπτικά.
Αν οδηγείτε σε υψόμετρο μην ξεχνάτε ότι, άνω των 1.600 μέτρων, το πρώτο πράγμα που συμβαίνει είναι η σταθερή μείωση της πυκνότητας του αέρα με συνέπεια, για κάθε 100 μέτρα ύψους να χάνουμε 1 ίππο δύναμης από το κινητήρα. Έχουμε μεγάλη κατανάλωση και υπερθέρμανση του κινητήρα
Ιδιαίτερη προσοχή τις νυχτερινές ώρες που ο μαύρος πάγος διακρίνεται ακόμη πιο δύσκολα. Οι ενδεδειγμένες ενέργειες του οδηγού είναι να κλείσει ομαλά το γκάζι χωρίς καθόλου φρένο, συμπλέκτη με σταθερό μαλακό τιμόνι κοιτάζοντας όσο γίνετε μπροστά εστιάζοντας στην σωστή πορεία.
Αν κάποιοι λόγο ακινοητοποιηθουμε στο χιόνι, πρέπει να τοποτεθετησουμε προηδοποιτηκο τρίγωνο αν ειμαστε μόνοι η τελευταίο οχημη μκάνουμε οικονομία αλλά και συντήρηση ενέργειας. αΒαζουμε συχνά ανά διαστήματα μπροστά τον κινητήρα για να μην πέσει η μπαταρία και ξανά σβηνουμε για οικονομία καύσιμου. Καθαρίζουμε συχνά τις επιφάνειες και τον χώρο γύρο από το όχημα. Βάζουμε ένα σημάδι για να ελέγχουμε το ύψος και ποσότητα του χιονιού και προσπαθούμε να είμαστε σε επαφή και να πληροφορήστε για τις συνθήκες του καιρού για τις επόμενες ώρες.